Jannika Larsson

Personlig tränare

Starta upp löpningen efter 9månaders graviditet & en förlossning..

Posted By on June 1, 2018 in Uncategorized | 0 comments

Nu är dagen här, den dagen jag så länge längtat efter! Den dagen jag “får” ta mig ut i löpspåret.. Vad menar jag med får? Jo, efter förra graviditeten gav jag mig ut i löpspåret 4veckor efter förlossningen och testade att jogga i 5minuter för att känna efter hur det kändes och hur kroppen skulle reagera. Jag minns det som det var igår.. :) Jag var LYRISK att få ta på mig löpdojjorna och de färgglada kläderna och mina coola löpglajjor och ge mig ut i löpspåret. Kändes knappt lönt att ens byta om till löpar outfiten för de 5minuterna, men just där och då, helt klart värt det! :)

Samma längtan har jag nu haft under denna graviditeten och idag är dagen!

Jag har nu precis kommit in efter min 5minuters löprunda och min känsla är MAGISK! Jag hade fokus på att hela tiden aktivera bäckenbotten, dra in naveln mot ryggraden och dra bak axlarna så jag sprang med så stolt hållning jag kunde. Det kändes SÅ bra! Visst, jag kommer inte kunna ge mig ut och springa milen på ett tag men bara att få möjlighet att ge mig ut i löpspåret ger mig så mycket glädje.

Sen att jag dessutom snubblade framstupa över rötter, slog upp båda knäna så det gick hål i tightsen, slog upp händerna och glaset på mobilen sprack är en mindre detalj som sätter guldkant på dagens löpning.. :) Hahaha Jag var uppe på fötterna lika snabbt som jag föll så inte en sekund i tid förlorades.. Haha Lite ringrostig men kan hända även den bästa!

Planen framöver..

Nu kommer jag lägga upp planeringen på samma sätt som efter min första graviditet. Jag börjar med 5minuter sen lägger jag på 2min varannan dag. Sakta men säkert bygger jag då upp löpformen parallellt med mina knip/styrke övningar.

Alla graviditeter, förlossningar och inte minst alla kvinnokroppar är olika..

Min förlossning vart “normal”, inget kejsarsnitt. Förlossningen gick väldigt bra och inget “gick sönder” så att säga :) Vilket har varit en fördel att kunna testa komma igång  med löpningen och antagligen så som efter min första graviditet kunna fortsätta löpträna smått för att sedan öka upp längden sakta med säkert. MEN, alla är vi olika och kanske går det inte lika lätt för dig att komma ut i löpspåret men om du känner  att du hämtat dig bra efter din förlossning och har en bakgrund som tränad löpare är det inget som hindrar dig från att testa att springa efter 4veckor om du känner att suget är starkt. Du känner din egen kropp allra bäst!

Däremot ska man avvakta med löpning en längre tid om man gjort kejsarsnitt vid en förlossning pga ev framfall. Vill man vara på absolut säkra sidan generellt, så avvakta tills efter återbesök hos barnmorskan.

Lycka till!

34187372_10156767347865649_6511921382882803712_n

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>